Direktlänk till inlägg 26 september 2013
Husets åk 8:a följer upp sitt första datorfria utvecklingssamtal sedan åk 1 med att flitigt jobba i matteboken.
(Där ser man hur överlägset samtal och ögonkontakt är, jämfört med datoriserade betygsmatriser)
Det är X och Y och parenteser. Matematikerpappan dyker upp och vill vara med på ett hörn. En lite hetsig diskussion uppstår när mattepappan vill veta värdet av a och åk 8:an säger att man kan strunta i det.
"Men du kan ju inte bara strunta i a!" tycker den alltmer agiterade pappan, tills dottern äntligen lyckas förklara att a:et, förvisso inom parentes, bara är numreringen av själva uppgiften.
"Åh, varför måste man blanda in bokstäver i matematik, det blir ju bara rörigt" kvider hon.
Då blir mattepappan på upprörd på riktigt:
"Det är ju det som ÄR matematik, allt annat är bara räkning!!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 |
3 | 4 |
5 | 6 |
7 | 8 | |||
9 | 10 |
11 |
12 | 13 |
14 |
15 | |||
16 | 17 |
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 | 24 |
25 |
26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|