Direktlänk till inlägg 2 mars 2009

Vem kan jag lära mig av?

Av Maria - 2 mars 2009 17:50


Måste den som ska vara min tränare/instruktör/coach själv ha presterat bättre än jag, för att ha något att tillföra min träning?


Inom idrottslivet finns otaliga exempel på personer som är väldigt duktiga, framgångsrika och respekterade tränare utan att själva ha utövat sporten på elitnivå. Personer som är skickliga observatörer, visionärer och pedagoger och därigenom kan utveckla både enskilda utövare och sporten som helhet.


I hundvärlden läggs gärna fokus på instruktörens egna tävlingsmeriter. Naturligtvis är det ganska troligt att jag som tävlingsförare borde kunna lära mig ett och annat av någon som fört upp ett flertal hundar till SM-nivå. Men det är inte automatiskt givet att någon som själv är skicklig på att träna egen hund också är duktig på att förmedla denna kunskap till andra.

Det KAN faktiskt vara så jag har större nytta av att träna för Instruktör §§§ som ”bara” kommit till högre klass med sina hundar, men som har ett bra öga för tekniska detaljer, ett stort engagemang och en fantastisk förmåga att i ord förmedla sina idéer, jämfört med Instruktör ###, som visserligen tävlat på 7 SM med 3 olika hundar, men som har väldigt svårt att överföra kunskapen från sina händer till mina.


Gör mitt eget elittävlande mig till en bättre instruktör? Absolut!

Har jag blivit en bättre barnpsykolog sedan jag fick egna barn! Absolut! 

Men skillnaden ligger egentligen inte i den tekniska kunskapen, utan mer i känslan, tryggheten i:


 ”Been there, Done that, Got the T-shirt!” 

 

Så det ger mig mer trovärdighet att inte ”bara vara popcornägare” (förlåt älsklingar, ni är helt underbara och har förmodligen lärt mig oerhört mycket mer än elitrottisarna!) 

I föräldrarådgivning har jag säkert lättare att nå fram med exakt samma budskap nu som 40+mamma än jag hade som 25-årig barnfri.

Sannolikt underlättar det för klienter att faktiskt ta till sig den kunskap jag vill förmedla, om de inte samtidigt är upptagna med tankar av typen:

Vad kan jag lära mig av någon som

 inte har tävlat elitbruks / inte har egna barn 


Men när jag själv letar efter ny vägledning och inspiration tittar jag idag* på helt andra meriter än tävlingsresultat. 

Jag söker det skarpa, observanta, TEKNISKA ÖGAT! Jag vill också ha någon som är VISUELLT VERBAL, dvs någon som kan förmedla vad de har sett och vad de vill se, på ett sätt som planterar den bilden även i mitt huvud. Så att mitt beteende förändras och träningen går framåt.  Självklart vill jag ha ENGAGEMANG. Lite VÄRME och HUMOR är ju heller inte fel!


*Om jag hade tänkt så för 17 år sedan, och verkligen lyssnat på en amerikansk professor på psykologlinjen, så hade jag blivit en väldigt tidig klickertränare! Men då inbillade jag mig tyvärr att någon som bara höll på med familjens berner sennen inte hade så mycket att tillföra meriterade bruksförare som mig själv...


William S Dockens III




 
 
AK

AK

2 mars 2009 19:36

I hundvärlden verkar det vara extra viktigt att stirra sig blind på meriter...lite tröttsamt.
Ha en skön måndagskväll!

http://bacillen.wordpress.com

 
Tina

Tina

2 mars 2009 21:37

Ja meriter i sig är inte mycket att komma med. Det finns instruktörer som tävlat på SM och VM nivå men som bara befattar sig med en viss typ av hundar. Vad har de för kunskaper att ta sig ann en hund som inte följer mallen, som kräver ett annorlunda tänk. Nu menar jag inte att det är fel med meriter men det finns så mycket annat som är viktigt.

http://workinglabs.wordpress.com

 
Nina Eide

Nina Eide

3 mars 2009 11:04

Kunne ikke vært mer enig! Meritter er ikke alltid smmenfallende med de egenskaper en god instruktør/coach burde inneha. Altfor ofte har jeg opplevd at egne meritter overhodet ikke sier noe om pedagogiske forutsetninger. Det hjelper svært lite å kunne trene egen hund om man mangler evnen til å formidle og stimulere. Altfor ofte bærer instruksjon preg av nettopp INSTRUKSJON. Ofte syntes jeg utfallet blir nærmest ubetydelig, eleven har snarere kun gjort som "fortalt" enn utviklet en egen forståelse eller autentisk kunnskap.En god instruktør stimulerer til egen kunnskapstilegnelse, refleksjn, erfarings dannelse samt et bevisst forhold "hvorfor og hvordan". Skal læringen bli varig må eleven få en aktiv rolle, ikke kun i utførelsen av momentene men også på det kognitive planet!Dette forutsetter reelt teamarbeid, ikke et læringsmiljø der kommunikasjonen går èn vei- med èn aktiv og èn passiv part!
Som du påpeker må vedkommende ha det tekniske øyet, være visuelt verbal samt inneha engasjement. Minst like viktig er derimot også egenskapen til det å stimulere til refleksjon. Det er ikke tilstrekkelig å ha mye kunnskap om trening av hund, men man må også lære hvordan man ønsker å handle, hvorfor en ønsker dette, samt være i stand til å revurdere sine beslutninger og innfallsvinkler underveis. Uten et reflektert og bevisst forhold til egen trening vil dette derimot bli vanskelig.


http://www.hundehjornet.blogspot.com

 
Jenny W

Jenny W

3 mars 2009 14:33

Har själv reflekterat mycket över detta. Många av mina - på olika sätt - viktigaste träningskompisar har inte "höga meriter" i bagaget. Hundvärlden är lite speciell -

http://www.vov.bloggagratis.se

 
forts. från Jenny W

forts. från Jenny W

3 mars 2009 14:36

...kom åt "enter" lite för snabbt;-)
Hundvärlden är lite speciell med just detta. När jag själv utvärderar en instruktör går jag framförallt på den känsla jag får under själva träningen. Om jag trivs, har roligt och tror på det jag gör så finns tre grundförutsättningar som är viktiga såväl för mitt eget, som för hundens, lärande!

http://www.vov.bloggagratis.se

 
Emelie

Emelie

3 mars 2009 16:12

Så bra skrivet!! Min högsta egna önskan är att få träna i närheten av Yannick Tregaro- och nej, han är som bekant inte hundtränare över huvudtaget. Jag vill ha en tränare som har det tekniska ögat, som kan titta efter detaljer om de bara fått dem beskrivna för sig, och som kan konsten att fokusera på en sak i taget.

http://www.klickerem.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria Y

4 mars 2009 16:03

Tack för kloka synpunkter!
Håller med Nina att jag glömde att få med förmågan att stimulera till egen reflektion!
det är superviktigt!
Men sedan finns det lägen där jag inte vill reflektera så mycket, utan faktisk bara coachas till att göra! Det handlar fram för allt om vissa aspekter av ridningen där det helt klart funkar bättre om instruktören fokuserar på att programmera om mina muskelminnen snarare än att stimulera mina kognitiva funktioner ;-)

 
Nina Eide

Nina Eide

5 mars 2009 09:22

Ja det er sant og gjelder ikke bare ridningen. Ofte lærer vi kroppen "unoter" det senere er vanskelig å bli kvitt. Dette krever MYE arbeid. Til tross for dette mener jeg derimot de aller fleste instruktører er flinke til å INSTRUERE i forhold til hvordan det rent skal SE UT! Hva vi skal gjøre rent motorisk. Altfor ofte syntes jeg dette blir hovedfokus og går på bekostning av annet.
Dette er derimot svært subjektivt og kan hende er feilaktig.
Jeg holder kurser selv og opplever altfor ofte at deltakere bare HANDLER, uten å ha en tanke bak hva de gjør.
Alle instruktører har vel sine sterke og svake sider. Kan hende jeg er altfor lite flink til å programmere muskelminnet ;)

http://www.hundehjornet.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria Y

6 mars 2009 13:04

Nina:
jag håller med - delvis :-)
De flesta instruktörer - gäller både häst och hund - har en klar bild av hur det färdiga beteendet hos djuret ska se ut. Relativt få är duktiga på att jobba med förarens/ryttarens motorik. Å motoriken har stor betydelse, självklart i ridning, men även i hundträning!
Väldigt vanligt problem för hundtränare är t.ex att man "blockerar" sitt klick med andra vilseledande kroppsrörelser.(Förberedande belöningsrörelser t ex.) Då spelar det ingen roll hur "rätt" man tänkt eller hur goda avsikter man har, effekten blir ändå inte den avsedda.

 
Ingen bild

Walter

7 mars 2009 15:41

Kul! William "vår vän normalfördelningen" S Dockens III har jag inte sett sedan jag läste psykologi i Uppsala runt 1994. När vi sedan blev med häst och jag gick en kurs med Ellen Ofstad så fick jag en praktisk koppling till det teoretiska, och allt föll på plats!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 8 november 2018 15:28

    Det här har vi ju gjort några gånger i år. Kommit fram till fas Uppsittning i igångsättningen. Pirrigt som attan. Inte för vad Boogie ska göra (det där ofrivilliga ryttartappet var en ren olyckshändelse, så det så...Ingens fel...utom möjlige...

Av Maria - 30 oktober 2018 11:19

Det blev mycket mer än 60 dagars rehab. Det blev nya utredningar, nya behandlingar, nya igångsättningar, nya bakslag och ännu mer utredning och behandling. Nu är det nog färdigutrett och färdigbehandlat och vi är inne i en väldigt varsam och långsam ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:41


Idag har jag suttit på Boogie för första gången på bra länge. Det var ju tydligen väldigt viktigt att just rida, tyckte veterinären. Vi skrittade våra öppnor och slutor i alla väderstreck i barbackapadden. Det var mysigt men lite småsömnigt på ...

Av Maria - 13 juni 2018 22:36


Powerwalk på rakbanan med härligt underlag. Medföljande pleasurehäst hälsar att han HATAR att promenera i kossehästtempo. Han får småjogga och det är jobbigt ju... ...

Av Maria - 9 juni 2018 09:59

Vi har knögglat med en hälta som kommit och gått under några månader. Vi har också haft turen att få den utredd av en veterinär som känns väldigt ?modern? i sitt förhållningssätt både i hästhanteringen och det medicinska. Så Boogie har fått gå ute på...

Presentation

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards