Direktlänk till inlägg 26 september 2007
I Märtas skolväska låg ett lite vasst formulerat brev till alla föräldrar angående barnens läxor. Barnen har i uppgift att läsa och recensera en bok var tredje vecka. Hittills har endast 1 av klassens 28 barn inkommit med en sådan recension. Nu uppmanas vi föräldrar att skärpa till oss, tänka på hur viktigt det är med barnens läsning och se till att barnen gör sina recensioner.
Vi leker med tanken att en klickertränare är lärare: Ge klassen en uppgift, 5 veckor senare är det 1 av 28 elever som lyckats utföra uppgiften. Hmm... tänka tänka tänka.............. Kan det vara så att uppgiften är lite för svår för barnen (och deras familjer, inte ens den naivaste av lärare kan väl tro att 8-åringar producerar bokrecensioner för egen maskin)?
Kan jag som lärare ändra på något i uppgiften så att fler lyckas?
Men här väljer läraren att vara aversiv mot både barn och föräldrar med gnat och tjat istället. Och visst, beteende påverkas på det viset också. Ska man nu vara aversiv ger det bättre effekt att ta i rejält från början. "Alla barn som inte inkommit med två bokrecensioner innan höstlovet avstängs från vidare undervisning" skulle säkert få fler av oss föräldrar att omprioritera vardagskvällarna, ta dusten med barnet och få recensionerna inlämnade. Absolut!
Detta eviga pekpinnande får dock i detta hushåll (och tydligen i 26 till) motsatt effekt. Vi habituerar och vänjer oss gradvis vid en fröken som skriver allt surare kommentarer i veckobreven. Vi hittar på motargument och ursäkter för att inte ta itu med bekymret.
Hela projektet ska väl stimulera barnens läsande är det tänkt, men har i alla fall på vår dotter rakt motsatt effekt. Under åk 1 jagades vi också av ett recensionstvång på ALLA böcker man läste. Det slutade med att vårt barn, som läst sedan 5 års ålder, helt slutade läsa böcker och bara valde Bamsetidningar. De måste man ju inte recensera.
I höst har hon valt en annan strategi. Genom att välja den tjockaste boken hon kunde komma på (Harry Potter och Hemligheternas kammare) skjuter hon recensionen framför sig. (Andra kortare böcker läser hon i smyg, utan att tala om det.) Se så bra det går att öka förekomsten av ett beteende med hot och tryck!
Jag önskar alla lärare en obligatorisk TAGteach-utbildning!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | |||
|